Het is iedere keer weer een uitdaging. Je reserveert op tijd je plekje op die populaire beurs, maar dan begint pas het echte werk. Want hoe zorg je ervoor dat je opvalt tussen al die andere deelnemers? Dat bezoekers naar jouw stand komen en niet blijven hangen bij een ander? In deze blog delen wij 4 praktische tips voor een succesvolle beurs.
1. Zorg voor een heldere boodschap en duidelijk doel
Wat wil je bereiken door middel van je deelname aan de beurs? Gaat het om naamsbekendheid, wil je een nieuw product lanceren of vooral leads genereren? Het doel en de boodschap zijn de basis voor het ontwerp van de stand. Bedenk bijvoorbeeld of de naam van het bedrijf centraal moet komen te staan of dat je je wil richten op een specifieke boodschap. Misschien heb je wel ruimte nodig om flyers en goodiebags uit te stallen of heb je een scherm nodig om een demo te laten zien. Samen met de locatie en afmetingen van de plek bepaal je zo hoe jouw ideale stand er uitziet.
2. Reserveer een budget
Het klinkt misschien als een open deur, maar zorg dat je van tevoren een duidelijk budget hebt vastgesteld. Naast de vaste kosten van jouw stand zijn er tal van mogelijkheden om uit te pakken tijdens een beurs. Hartstikke leuk natuurlijk, maar je loopt ook het risico dat je het overzicht verliest en uiteindelijk teveel moet schrappen van alle ideeën. Wat overblijft is dan wellicht niet genoeg om je boodschap duidelijk te communiceren. Ook materiaalkeuze speelt hierin een belangrijke rol. Wil je je beurswanden vaker kunnen gebruiken? Kies dan bijvoorbeeld voor pop-up frames op de stand die eenvoudig te verwisselen en verplaatsen zijn of beurswanden waarvan de prints verwisselbaar zijn.
3. Een beursstand is meer dan een reclamezuil
Of je nu een grote of kleine stand hebt, als je echt wil opvallen, zorg dan dat het meer is dan een reclamezuil. Veel bezoekers lopen over een beurs om zich te laten inspireren en verrassen, zonder dat ze een duidelijk (commercieel) doel voor ogen hebben. Denk daarom ook eens verder dan het uitdelen van flyers en verras bezoekers met een goede kop koffie, een verse smoothie of een lekker broodje. Of denk na over een activiteit op de stand, zoals een VR-experience of een goochelaar. Zo wordt jouw stand een plek om elkaar te ontmoeten en heb jij de gelegenheid om ongedwongen met de mensen te praten.
4. Wees creatief en persoonlijk
Ben jij ook uitgekeken op pennen en blocknotes die tijdens beurzen zo vaak worden uitgedeeld? Dan geldt dat waarschijnlijk ook voor de bezoekers van jouw stand! Wat wél werkt is creativiteit en een persoonlijke touch. Steeds meer producten en materialen zijn tegenwoordig te personaliseren, zodat je bezoekers iets waardevols mee kunt geven en tegelijkertijd aan je naamsbekendheid werkt. Denk aan USB-sticks, een powerbank of gepersonaliseerde waterflessen. Er is genoeg keus, dus bedenk wat bij jouw organisatie past en verras de mensen!
Sta jij dit jaar ook op de beurs en ben je op zoek naar creatieve oplossingen en persoonlijk advies? Neem dan gerust contact met ons op, wij denken graag met je mee!